Vardagslydnad 2010 del 1

Tisdagen den 31/8

 

– Denna tisdag var den första gången på kursen vardagslydnad. Vi var sju stycken i gruppen. Vissa av oss hade gått kursen tidigare. Men vi började med en lite rastning av hundarna. Sen skulle vi börja inne i teori salen denna gång. Förra kursen så började vi ute och gick sedan in.

 

– Så efter att vi hade rastat hundarna så gick vi in. Vi fick börja presentera oss och våra hundar. Och berätta lite om oss, skriva upp lite uppgifter om oss. Så som namn, telefon nr, mail, och ras på hund. Sen presenterade hon sig och berätta lite vad kursen skulle handla om. Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad hon heter. Men tror det var Annelie. Får ta reda på det till nästa gång.

 

– I alla fall så verkade hon helt okej. Oftast så kan man få en bild av en person sådär första gången man ses osv. Men jag ska ge henne ett par gånger så kan jag säga senare vad jag tycker om henne. Hon kommer även att ha två ”hjälp” assistenter med sig. Så man ska få så mycket hjälp man bara kan få under dessa gånger. Vilket jag tycker är toppen! Sen tog hon upp om det var något eller någon övning som hon gör med oss som man absolut inte ville lära sin hund så kunde vi säga till henne. Så det verkar ju bra! Men som sagt jag ska ge henne några gånger.

 

– Första gången på kurserna är aldrig roliga säger jag. Mycket skällande och stretande på hundarna. Men allt är nytt med nya raser och lukter. Så det är helt normalt. Det blev inte mycket gjort under denna gång.

 

– Vi fick en läxa tills nästa gång. Och det var en kontakt övning. Den var super tyckte jag. Speciellt för våran lilla gosse. Som jag tror hittills bara har koncentrerat sig på godsaken man håller i handen. Men under denna övning så fick han verkligen kämpa lillen. Man skulle i alla fall sätta sig ner och ha hunden sittandes framför sig. Och du som matte eller husse ska ha en godbit i vardera hand. Och sträcka ut händerna en bit framför dig. Och när hunden, Wille i detta fall kollar dig i ögonen så ska han få en godbit. Ni skulle ha sett honom han satt och kollade på varje hand fram och tillbaka hela tiden. Han visste inte vad han skulle göra. Stackars liten tänkte jag då. Sen var det lite svårt o se när han kollade på en. Han har jätte mörka ögon. Men det gick bra. Så nu när vi har gjort denna övning ett par gånger hemma så börjar han förstå vad det är han ska göra för att få sin lilla godbit. Så den övningen var verkligen bra. Den rekommenderar jag. Eftersom så måste hunden kolla på en. Och inte på en av händerna där godiset ligger i. Super!

 

– Senare så gick hon igenom lite hur man skulle träna lite ”fot” träning. Och för de som inte vet vad det är så är en gångstil typ. Säger man fot så ska hunden placera sig på sin vänstra sida och gå nära benet. Tills man sedan säger ”spring och lek” eller ”hopp och lek” Det betyder då att hunden är fri att gå fritt igen. Allt man vill lära hunden med sådana saker är Alltid svårare med en liten hund. För att du måste typ ner i deras nivå. Har man då istället en stor hund så är hunden redan i den nivån du håller handen med godiset i. Så därför är det lite svårare med små hundar.

 

– Instruktören gick även igenom vad hin tyckte om vissa halsband som vi hade på våra hundar. Hon föredrog nästan alltid ”stryp/korrigeringshalsband” medans Lena från valpkursen tyckte att vi Inte skulle ha det på våra hundar. Varför de säger olika vet jag inte. Kanske har med deras ålder att göra. Men men. Hon menade på att det var lättare att korrigera när hunden gjorde ”fel”. Så jag tänkte att jag skulle testa det med ett halsband jag har hemma. Och Wow vilken skillnad på hund. Istället för att ha en hund som går 100000m framför en så fick jag en hund som gick vid min sida i stort sätt hela promenaden. Vilken skillnad säger jag bara. Nu var det roligt att gå ut och gå med Wille. Skönt att slippa dragandet i kopplet. Så det ska jag införskaffa mig. För det halsbandet jag har är efter mina föräldrars hund. Och det är lite för stort för killen.

 

– Sen gjorde vi inte så mycket mer under denna gång. Man hinner inte med så mycket under första gången, det blir mest massa prat. Fast pratet utanför teori salen hör man inte så mycket av. För allt skällande. Det blir förhoppningsvis mycket bättre under de andra gångerna.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0