VALPKURS DEL 4

Måndag den 3/5


- Som valigt så skulle vi samlas vid butiken för att sedan gå igenom lite vad denna kväll skulle bjuda på. Klockan blev 18, jag och Annika tror jag hon heter började undra vart Lena hade tagit vägen. Då det klev ut en herre ur en bil på parkeringen och presenterade sig. Vad han hette har jag glömt bort. =P Men det var Lenas man. Han berättade att Lena hade blivit sjuk och kunde tyvärr inte komma. Så vi skulle få ha hennes man istället. Vilket kan vara bra att någon annan också får se hur det går för valparna.


- Vi började som vanligt och strosa runt lite med hundarna så de fick slappna av och lukta lite i området. När vi gjort det så frågade "mannen" Vad vi hade gjort och hur det har gått för oss. Just för att se lite vad vi kunde och hade tränat på. Och sedan hur det gick för oss hemma med hundarna.


- När vi hade gått laget runt så skulle vi bara köra en prepris från de andra gångerna. Det är bra att han någon annan som förklarar för en vad man gör rätt och vad man ska göra annorlund. Väldigt nyttigt! Jag diggade för övrigt denna mans dialekt! Så skön gubbe!


- Vi kom till den övning som jag traglade så med lille Wille förra gången. Just de komandot "Ligg". Och ja det funkade även denna gång, så stolt hans matte blev. Vi skulle även få dom att lägga sig ner utan att behöva säga ordet "ligg" vilket gick jätte bra.

- Vi tränade också lite inkallning, det gick super. Jag fick hjälp av en kille i gruppen som heter Mikael. Jätte snäll karl.! Det är tur att han har en sådan lugn hund som han har. För han erbjöd sig att hjälpa mig att hålla i min lille vilde i spårlinan, medans jag gick bort en bit för att sendan ropa Wille till mig. Han kom som ett skott!


- Vi övade även lite passivitetsträning. Och den gick super denna gång, har nog aldrig fått Wille så lugn som han blev, hör och häpna han LADE sig ner på sidan. Har väl aldrig hänt förut på de andra gångerna. Så det kändes väldigt bra. Man märker att det går framåt.


- Under passivitets träningen så hör man från en i gruppen som förövrigt har en hund som är jätte jobbig. Och hon verkligen kämpar med den. Rasen är en blandning mellan schäfer och någon annan stor hund. Jag tycker så synd om henne. För att göra den lilla storyn kort så hon bröt ihop. Hunden BARA hoppar och biter henne i armar, händer, kläder, ben och fötter. Jag kan säga er att hon går hem från varje kurskväll blodig. Så hon bröt ihop under kursen. Vilket jag kan förstå, jag hade aldrig orkat med en sådan hund. Nu vet jag också att man ska börja "fostra" hunden från det man får hem den. Vad dom har gjort eller inte gjort kan jag inte veta. Jag har bara sett hur hunden agerar på kursen. Så för henne och hunden är nog detta en väldigt bra grej. Hon får många tips av Lena hur hon ska hantera hunden och hur hon ska försöka få hunden att göra annat istället för att bitas och hoppa hela tiden. Jag hoppas att hon får så mycket hjälp hon behöver. Vi är nog fler i gruppen som tycker likadant.


- Utöver sitt och ligg övningen, passivitets träningen, och inkallningen så gjorde vi övningen med konerna och lite "spår" då de fick leta lite korvi i gräset.


- Sen hann vi inte med så mycket mer under den kvällen, vi var aldrig inne i teorisalen. Utan det fick bli ett långt pass ute med hundarna istället.


- Nästa gång så skulle Vi ha Lena igen, och då skulle vi gå lite i stan med valparna. Ska bli spännande..







Kommentarer
Postat av: mami

Äntligen....vad jag saknat att läsa om era äventyr..keep up the god work!!!!krama wille snutt frå oss..puss på er

2010-05-11 @ 20:51:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0