VALPKURS 2010 DEL 6

Måndag den 17/5


- Under denna kväll så fick vi testa på lite "spår". Så vi fick åka ut till dit Lena bodde. Ute i skogen. Hon bor i Gottebol, inte så långt. Jag var lite orolig för att jag inte skulle hitta dit, men det var super enkelt. När jag kom fram så stod Lena och pekade vart jag kunde ställa bilen. Sen fick vi plocka ut våra hundar så det fick nosa av sig lite medans vi väntade in alla.


- När alla hade kommit fram så satte vi in våra hundar i bilarna igen. Vi skulle nämligen få se Lenas ena hund när den spårar. Jag säger då de vilken duktig hund. Skit duktig, och han bara älskade det. Det syndes i hela hunden. Det var roligt och se.


- Efter det så pratade Lena och hennes gubbe var med. Glömmer jämt bort hans namn. Men jag tror han heter Lennart. Han var ialla fall med idag. Vi delade upp gruppen, små hundar och stora hundar för sig. Vi fick också med oss två klädnypor, en med ett plastband i och en utan. Dessa skulle vi sätta där vi började och där vi slutade, för att se själva var man ska börja och sluta. Kan vara ganska svårt att hitta det spår man har lagt ut när man inte har något riktmärke att gå efter.


- Så vi som hade de små hundarna fick följa med Lena en bit in i skogen. Vilken härlig dag. Super skönt att vara i skogen om det är fint väder. Vi knallade på en bra bit, just för att inte störa de andra hundarna och deras spår.


- När vi kommit en bit in så skulle vi börja med att lägga ut ett spår. Och nu skulle vi själva alltså Matte eller Husse skulle vara målet. Valpen skulle få leta upp oss. Så först skulle man klappa om sin hund lite granna för att få den uppmärksam men även känna lite doft från en.


- När vi gjort det så skulle man göra ett "avstamp" man skulle göra precis som man gör på en dörrmatta innan man går in. Bra förklaring va?! haha. Men ialla fall så skulle man göra, och där sätter man den klädnypan som inte har plastband på sig. Sen skulle vi gå rakt fram i en rak linje. En rätt så bra bit in, för att hitta något att gömma sig bakom så att hunden inte ser en. och vid oss så skulle den andra klädnypan sättas upp så att man ser att där slutar det. Där är målet. Och där satt/låg man och väntade in sin lilla valp.


- Wille hittade mig allt där i skogen, men han var lite okoncentrerad till en början, sen bar det iväg inåt i skogen sa Lena. Jag blev förvånad att valparna vid en sådan lite ålder kan spåra upp någon sådär. Men de har det i sig sa Lena. Det är super kul och se hur de jobbar.


- Vi gick igenom allihoppa, så att alla fick testa på. Och sen fick vi lägga ut ett eget spår, men denna gång skulle vi lägga ut lite belöning i slutet. Nu fick vi husse eller matte gå med hunden, från start till målet där godiset väntar.. Jätte skojsigt! Helt otroligt att de hittar sådär.


- Sen skulle vi tillbaka till gruppen för att prata lite om kvällen. Och då träna mer passivitet. Vilket är jätte nyttigt för hundarna. Får man in de bra så får man en bra hund som kan koppla av och få den lugn på beställning.


- Vi skulle nu som varje gång plocka fram det som har gått bra under kvällen. Vi skulle även skriva upp våra namn och hundens namn för att Lena skulle skriva Diplom till oss som vi ska få nästa gång. Då det blir sista gången på valpkursen. Jag tycker att det har gått skitfort. Jag vet redan nu att jag vill gå något mer. Men vad vet jag inte ritkigt, jag ska prata lite med Lena under sista gången. För att se vad hon anser att vi behöver.


- En sak som jag måste nämna är att jag kan bli tokig när folk inte håller i sina hundar, de vet så väl att hundarna inte får nosa på varandra. Men ändå så har de ute ettkoppel på någon meter. En glad hund går inte fint vid sidan av husse eller matte. Den far och flänger fram och tillbaka. Och sen att husse och matte bara skrattar åt det?! Jag blir lite irriterad faktiskt. När de får en tillsägelse så säger de bara "han är ju så glad, och han tycker det här är såååå roligt" Soo What! ? han ska ialla fall inte kunna hälsa på andra hundar under passets gång. ! En sådan grej gör ju att de andra hundarna blir okoncentrerade och inte alls lyssna på en annan. Så ah jag blev lite sur!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0