Wille 2009-11-02

Detta inlägg skulle vara tilldelat våran lilla plutt.

Den lille godingen kan göra en både glad och irriterad på samma gång. Att man kan fästa sig så mycket till någon. Det är helt sjukt. Jag satt förut och funderade på det. Från den första stunden jag såg lille mannen så föll jag på en gång. Och från den dagen vi hämtade honom har vi busat och skrattat så himla mycket. Det är lite synd bara att tiden går så fort. Nu om cirka en och en halv vecka så blir Wille hela 8 månader. Helt sjukt. Tyckte det var nyss jag kontaktade "uppfödaren" för en titt på valparna. Och en vecka senare så hämtade vi honom. Han låg i migg knä hela vägen hem. Glömmer nog aldrig de första dagarna så han kom till vårat hem. Jag älskar den där lilla plutten såå mycket.

Det var mycket ibörjan, många tråkigheter med den så kallade "uppfödaren" Vill inte gå in så mycket på det. Men det visade sig vara att han var ingen bra person att handla en hund av. Det är inget fel på hunden i sig. Men det var lite felaktig information i annonsen. Men ialla fall. Det är inget fel på Wille, han var och är frisk. Med mycket lek och bus i sig.! =)

Men att skaffa hund är ett stort steg. Om jag ska vara ärlig så är det nog lite mer än vad jag trodde. Man blir låst. MEN säger jag. Det för med sig så himla mycket gott. Jag tror själv att man blir lite mer uppmärksam på vissa saker, man växer nog som person och man blir mer vuxen. Man har ett ansvar. En hund är inte bara att skaffa. Den ska ha mat, man ska gå ut med den flera gånger om dagen. Man ska gosa och leka med den. Jag tror många skaffa en valp Bara för att den är så söt och liten då när man hämtar den. Men den växer faktiskt och blir större. Och dess behov kan bli större, plus att man måste passa upp till hunden. Då menar jag inte att man ska skämma bort den. Utan du måste som jag skrev tidigare. Mata, gå ut och gå, leka och gosa med den. Även lära den vissa saker.

Tiden ibörjan tycker jag har varit den jobbigaste. Innan Wille blev rumsren. Innan han började förstå vissa regler man har hemma. Saker han får och inte får göra. Men jobbigast var att få honom rumsren. Det är ett pass HELA tiden. Man kan inte lämna den en sekund. När det var som värst sprang jag ner med wille var 30 min. Då kan jag tillägga att vi bor i lägenhet högst upp. Motion?! jajämen. :) Men det är helt klart värt besväret. Nu när han är rumsren. Till 80 % ialla fall. Det underlättar en del faktiskt.

Jag kan även rekomendera att gå valpkurs, vardagslydnad eller unghundskurs med hunden. Många säger att de inte behöver någon kurs, för hunden har redan så bra psyke. Men jag tror inte på det. Det finns så mycket man kan få ut på en sådan där kurs. Både som hundägare men också hunden i sig. Wille har blivit mycket lättare att gå med, man får mer kontakt med honom nu än innan. Han skäller inte alls så mycket på handra hundar och människor som han gjorde innan vi gick kursen. Så det rekomenderar jag verkligen, visst det kostar lite med. Men det får man igen tycker jag. Det är mycket trevligare att han en hund som inte skäller så fort den ser en hund. Så tänk på de ni som funderar på att skaffa en hund.


Nu ska ni få lite bilder på Wille sedan vi hämtade honom.! =) Fast de blir mest när han är liten.



Alla ni som vet att han älskar bollar?! Denna bild är hemma hos uppfödaren kvällen då vi kollade på valparna. Bollsinnet sitter i sen tidiga dagar tydligen.! =)



Någon som är väldigt trött, man får passa på att krypa upp hos tiger.! Då blir det lite varmare och mjukare! =)



Den där råttan Wille fick av sin morfar (min far) den var ungefär lika stor som Wille när han fick den. Att man kan vara så liten, det kan man verkligen inte tro i dagens läge.


Lite bus med råttan innan vi släcker lampan för natten!


En solig och varm morgon innan jobbet! Han har vuxit något sen Februari! =)
Våran lilla goding!





Kommentarer
Postat av: Madde S

Vad fint du skrev om honom :)

2010-06-20 @ 13:27:33
Postat av: annelie

bra att du är hemma!!!! :D

2010-08-12 @ 23:19:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0