VALPKURS 2010 DEL 7

Måndagen den 24/5


- Denna kurs kväll blev den sista. Vilket jag tyckte var tråkigt, jag gillade verkligen måndagskvällarna med dessa människor och deras valpar. Inte för att man pratar så mycket med varandra. Men man hade något gemensamt med alla som var där. Man var i samma sits. Vissa hundar var lite lugnare och vissa lite mer krävande. Men jag kände att man hade nästan nyss kommit in i det och sen så helt plötsligt så tog det slut. Lite tråkigt. Men men nu ska jag berätta lite mer vad vi gjorde.


- Jag bad min pappa att följa med för att ta lite bilder under kursens kväll. Vore roligt att ha och kolla på. Som lite minnen så. Så jag var där lite tidigare och rastade Wille lite och pratade även lite med Lena som höll på att ställa ut lite grejer på gräset som vi skulle vara på sedan. Sen kom pappa, Wille blev såklart jätte glad. Om han tycker om sin morfar säger jag. Så kul och se! Men ialla fall. Vi väntade in resten av folket, som kom en efter en. Idag var vi en hund och husse kort.


- Vi fick som vanligt gå lite runt om stället så att hundarna fick nosa av sig lite. Det gör dom lugnare och mer sammarbetsvilliga. Så efter cirka 5 minuter så skulle vi samlas på gräset. Pappa gömde sig lite i bakgrunde och knappade lite kort med kameran. Lena visade de olika stationerna som fanns på gräsplanen. På ett ställe skulle vi träna sitt / ligg. På ett annat ställe var det lite kontaktövningar, inkallning. Osv. Med andra ord så var det idag vi skulle visa vad vi har lärt oss. Och Lena hade hand om inkallningen. Denna gång så skulle vi egentligen ha inkallning med lösa hundar, men alla var kopplade. Hon såg på vissa hundar att det inte var lämpligt än.


- Alla grenar som jag och wille var på funkade jätte bra, tills vi kom till Kontaktövningen. Där man skulle gå slalom mellan några koner. Det gick inte alls den här gången. Vilket brukar funka JÄTTE bra, Lena fick syn på oss medans jag försökte få med mig Wille. Ne de gick inte, så Lena kom till oss på en gång och undrade varför detta inte gick idag. Så hon provade själv med Wille. Han ville helt enkelt inte idag. Hon bad mig att gå en liten sväng med wille så han fick nosa av sig lite.


- Efter en stund gick vi tillbaka och testade igen. Då gick det bättre. Vet fortfarande inte varför han vägrade lyssna första gången. Men men det gick tillslut ialla fall. Vilket var skönt att visa för Lena.


- Efter att hon har gjort inkallning med alla hundarna och deras husse eller matte så skulle vi ha lite passivitetsträning med hundarna medans hon gick igenom vad vi mer skulle testa. Hon hade ställt ut lite pinnar, men ganska smalt mellanrum. Sånna pinnar anväder dom i Agility, som de springer slalom mellan. Och hon hade även lagt ut en rund tunnel. Sen så skulle vi fortsätta träna lite mer, och även testa lite med tunneln och pinnarna.


- Pinnarna gick jätte fint. Men tunnelt tvekade han på först. Pappa hjälpte mig lite och då gick det bättre. Sen sprang han fram och tillbaka i den där tunneln. Så det kanske finns en blivande Agility hund hemma hos oss. Vem vet.


- Efter någon timme så gav vi våra hundar lite vatten och satte in dom i bilarna. För nu skulle vi in till teorisalen. För att få veta hur det har gått för oss, och hur vi själva tycker att det har gått. Vi fick även ett diplom och valparna fick en gottipåse.


- Denna kurs har varit jätte nyttig för mig och även för Wille. Och jag kan varmt rekomendera valpkurs för de som har valp eller för de som tänker skaffa sig. Man får så många bra tips och råd. Sen så får man öva lite övningar med hunden. Så man lär sig hur man ska få kontakt med hunden. Vilket är jätte viktigt om man vill ha en lydig hund. Har frågat mig runt lite innan jag började på valpkursen, om det var någon av de i min närhet som har gått valpkurs med deras hund / hundar. Och vissa svarade ja. Men andra hade inte gått något kurs. Vilket jag tycker är lite dumt. Visst det är upp till var och en. Men jag tror även att man har igen sååå mycket om man går en kurs med hunden. Det är så mycket som spelar in hos hunden. Den lär sig att han inte måste hälsa på andra hundar, och på så sätt slutar skällandet lite. Jag ska definitvt gå någon mer kurs. Både för min och för Willes skull. Sen är det ju super kul och se andra hundar jobba med deras husse eller matte.


- Jag rekomenderar därför att man ska ta sig den tiden och även lägga ut de kronorna som de kostar för att gå valpkurs eller kurser överhuvudtaget. Och jag lovar att hunden älskart.!


- Sådär, då var det slut för denna gång. Men jag kommer nog att fortsätta att skriva om våra äventyr här framöver. ! Så får vi se vad det blir för våran del. Hoppas ni har haft lite kul när ni har läst om oss.


Kommentarer
Postat av: mami

Mysigt ni har haft dää...men några kanske du kommer att ha kontakt med..köra lite egna träffar kan man ju göra...å fortsätta träna hundarna...kram på er

2010-06-05 @ 00:42:16
Postat av: Madde S

Det har varit kul och intressant att läsa om era äventyr :D

2010-06-05 @ 07:27:12
Postat av: Jennie ♥

hej tjejen!

hur är allt med dej?

haft en bra helg?

kramkram

2010-06-13 @ 19:21:34
URL: http://jennsiii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0