VALPKURS 2010 DEL 1

Måndagen den 12/4

- Första gången vi alla hussar, mattar och alla små vovvsingar träffades. Vi alla var där för samma anledning. Att få en lite grundkurs för hur vi ska få en liten lugnare och tryggare hund i framtiden.


- Jag kan börja att säga att jag tyckte att när man kom hem så hade det väl gått hyffsat bra. Om man bortser från allt skällande och lekande. Ni kan tänka er själva. 9 Små valpar som har så mycket spring och lek i kropparna. Det går inte att lyssna på sin husse eller matte då. Det fanns något som var mer spännande.


- Kursledaren Lena började med att presentera sig och berättade kort vad vi skulle göra under kvällens gång. Och hon sa även att under kursen så får inte hundarna hälsa eller nosa på varandra. Men det går bra före och efter. Men inte under lektionens gång.!


- Efter att hon hade dragit kort om vad vi skulle göra så gick vi i samlad trupp från "Katt & Hundproffsen" ner till en fotbollsplan i närheten. Under den tiden som vi gick med våra valpar tätt intill oss så får dom som sagt inte hälsa på varandra. Ni kanske kan förstå att detta moment var inte lätt för någon i gruppen. =) små nyfikna valpar som bara vill hälsa och leka. Så det blev en mycket skällande lektion.


- Väl nere på fotbollsplanen så skulle vi ställa oss i en halvcirkel. med hundarna intill oss. Och jag kan då säga att då hörde jag inte mycket vad Lena sa. Men sen skulle vi alla fall träna lite på att få kontakt med våran valp. Genom att gå lite och locka lite med en godbit. Hon ville såklart visa med en valp vad hon menade och frågade om det fanns någon frivillig. Jag sa på en gång att hon kunde få ta Wille. Så hon tog i kopplet och visade, jag tyckte att han var så duktig. Men jag kan då säga att det måste vara någe magiskt med kursledare. För det gick mycket bättre med henne än när jag skulle prova, vad jag tyckte. Men för att vara första gången så gick de bra!


- Sedan skulle vi träna lite på "Passiv" träning. Genom att sätta oss ner med hunden tätt intill oss och försöka få den lugn och fin. Vi skulle klappa och stryka den sakta och lätt så den blev lugn. Tror ni att det gick med Wille!? ICKE sa nicke.! Han ville inte sitta ner och vara lugn inte.! Samma sak var det med en annan hund. Herregud vad de två höll på! Mycket energi har dom i sig!


- Efter att hon har pratat lite till så skulle vi köra lite "Inkallning" med hundarna. Hjälp tänkte jag. Han kom ju ialla fall till mig. Men inkallning är ett moment som vi kommer ha ett litet prov på sista gången kursen är. Och då med lösa hundra, hur nu det ska gå. ;) Så det måste vi träna på! Men som sagt man ska inte ha för mycket krav på de små i den åldern.


- Så Då var det praktiska slut och vi skulle gå tillbaka för att ge hundarna lite vatten och sen flytta oss in i en teorisal. Jag tror att det var många av de små liven som däckade tvärt i bilarna.!


- Inne i teorisalen så gick hon igenom lite. Vi fick köpa en bok om vi ville, hon kommer utgå lite från den boken. Och hon tyckte själv att det var jätte bra.! Har fått låna en likadan bok så jag har redan en. Vi fick presentera oss för gruppen. Vad vi hette, vad valpen hette och lite om hunden. Och sen om det var något som vi ville få hjälp med. Efter det så gick hon igenom lite vad vi skulle göra nästa gång. Hon sa även att hon tyckte de gick bra denna gång. Och att de kommer gå bättre nästa gång. För det är nytt för valparna. Nya människor, ny miljö och nya hundraser. Jag tänkte då för mig själv "jag hoppas hon har rätt" haha. Vi skulle ha fått schema men hon visste inte riktigt hur de skulle se ut från gång till gång, så vi skulle få de nästa gång. Hon bad oss även att vi skulle ta med oss vaccinations intygen, för att se så att alla har tagit sprutorna i sin ordning. För att slippa smittrisk. Jag var den enda som hade med mig redan denna gång! :) Sen så var det inte mycket mer.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0